Finland!! - Reisverslag uit Lahti, Finland van Veronique Eilander - WaarBenJij.nu Finland!! - Reisverslag uit Lahti, Finland van Veronique Eilander - WaarBenJij.nu

Finland!!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Veronique

02 April 2009 | Finland, Lahti

Morjesta!
Ik heb toch besloten hier nog even een berichtje te plaatsen over hoe ik het hier heb, aangezien ik meerdere vragen kreeg :)
Ik ben hier nu dus al een aantal dagen en ben vanuit Helsinki met de citybus naar Lahti gegaan. Toen we landden was het even wennen aan de hoeveelheid sneeuw, wat ik eigenlijk nog nooit zo meegemaakt heb! Wel een laag van 20 cm en totaal geen natte sneeuw. Ik had vooral van Helsinki wel het idee dat dat een ´wereldstad´ zou zijn, maar dat viel tegen! haha! Evenals Lahti btw! Toen ik hier door het centrum kwam met de bus had ik echt even het idee van waar ben ik beland? Een oostbloklandgevoel ofzo! Gebouwen zijn hier ook niet authentiek ofzo, maar het komt allemaal wat grauw over. hahaha, wat klink ik weer positief! Daarnaast kwam ik bij de bushalte aan en zou Lasse (een student van hier waar ik logeer) me ophalen. En wat zijn Finnen merkwaardig zeg! hahaha, er kan geen lachje vanaf. In eerste instantie had ik het idee dat het allemaal gertjan-dröge´s waren ;) Al vanaf het begin af aan, kan ik behoorlijk om deze manier van doen lachen! Ik lig hier continu dubbel, niet alleen met mijn docente vanuit Grunn, maar ook met de Deutschers uit Frankfurt die het ook allemaal wat vreemd vinden!
Zoals ik met Jacquelien 'savonds wat ging drinken ergens..Komt er ineens een obviously dronken oude knakker naar ons toe die ergens zijn engelse vaardigheden vandaan probeerde te toveren, maar niet echt lukte! Hij zei dat hij bij ons wilde gaan zitten en waar daarop: No, were fine like this. Daarna ging hij op zijn knieen naast onze tafel zitten en begon te vertellen dat he could sing quite good. (I don´t believe a word of it!) Hij zei dat we maar moeten komen daar de karaoke bar vanavond. :s
Je komt op straat overal mensen tegen met plastic tasjes met drank erin..Die mensen zijn er doen ook wat sloeberig en onguur uit..
Daarintegen is alles op de university of applied sciences heel goed geregeld. Ik vind het erg leuke colleges en de de mensen uit de verschillende landen zoals Cyprus, Greece, Schotland, Germany en Italy zijn heel open en aardig. Ik vind het wel moeilijk om steeds van taal om te schakelen, en merk ook dat ik vaak genoeg een mix maak van verschillende talen in een zin.

Het weer is hier de laatste dagen super (zon en blauwe lucht) dus gisteren durfde ik het met een andere student aan om hier in de natuur te gaan skieen. Al kan ik zeggen dat dat niet erg verantwoordelijk was als je nog nooit op ski´s hebt gestaan. (wat uiteraard bij ons allebij het geval was!) We durfden ons al snel van te hoge heuvels te storten, al zijn er wel een x aantal valpartijen geweest! haha, die Finnen komen allemaal heel behendig en snel voorbij en kijken wat vreemd naar ons gestuntel. Op een gegeven moment lag ik languit (in de knoop met mijn benen) op de grond en kon in niet meer in de benen komen. (briljante foto´s) Die finnen die hard langs kwamen skieen keken uiteraard nog vreemder naar onze onervaren praktijken die voor wat opstoppingen zorgenden en uiteindelijk besloot een fin ons te helpen door een aantal tips te geven :) Dat was erg fijn!

Wat ik nog even over de Finnen kwijt wil is dat ze dus super introvert zijn en in werkcolleges gewoon onbeschaamd geen woord zeggen. Het wordt nog geaccepteerd ook! Ze kunnen gewoon altijd naar werkgroepen gaan, zonder ook maar een woord te zeggen! Het is onbeschoft om te vragen naar hen mening.. (daar kwamen wij assertieve & mondige nederlanders helaas te laat achter)
Net als dat mijn Host zei: sorry hoor, maar ik wil het even vragen: Waarom doe je in vredes naam nu je schoenen aan. Oeps! Het is niet netjes om met schoenen aan binnen te lopen ook al ben je maar 5 min binnen. (wij efficiente nederlanders)

Verder ben ik naar die ubergrote ski-spring schansen geweest waar ook de europese kampioenschappen waren, hoe huge zijn die zeg! (pictures are following..)
Vandaag ben ik ga bobsleeen, ook heel briljant! hahaha, dan ga je echt heel hoge heuvels af in een noodvaart! Ik heb deze week ook al aan nordic walking gedaan. Toen kwam ik ineens honden tegen met schoenen aan als bescherming tegen de sneeuw! haha, GE-NI-AAL! Dat heb ik uiteraard ook vastgelegd! Morgen is alweer de laatste dag in Lahti en ga ik op naar het mooie weer in the Netherlands, ook heel fijn!
Tot snel allemaal!


  • 03 April 2009 - 06:56

    Gar:

    Haha, te mooi Vero! Ben je toch niet de enige in de ochtend die Gertjan-dröge is;)
    Een hond met schoenen aan...Dat is toch niet te doen:D Kunnen we ook wel doen als we weer op de Veluwe zijn, met Beautie en Sambal, wel funky! Is nog eens iets anders;)
    Veel plezier nog en niet te veel lachen, dat is niet netjes!
    Daaaag
    xx

  • 03 April 2009 - 11:01

    Armanda:

    hi meid!
    hoe lang blijf je daar nog? word ook een mooi reis jaar voor jou dus, 2009:D zijn alle plannen rond tanzania al rond? ik vlieg 19 augustus naar australia:D groetjes!!

  • 03 April 2009 - 15:01

    Marcel:

    Hey,
    wat leuk om zo een indruk te krijgn van Finland. Ik heb het wel in de gaten dat is geen land voor mij. Ik ben nameijk veel te extrovert.
    Heb je er wat geleerd behalve kennis van het land en zijn/haar bewoners?

    groet Marcel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Lahti

Stage zuid-Duitsland

Stage in Regensburg!!

Recente Reisverslagen:

02 April 2009

Finland!!

27 November 2007

Terug uit Salzburg!

10 November 2007

Ree essen

04 November 2007

Dobri den!!

26 Oktober 2007

Entschuldigung!!
Veronique

Stage in Regensburg!!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 46478

Voorgaande reizen:

03 September 2009 - 11 Februari 2010

Tanzania, Turiani Hospital :)

07 September 2007 - 01 Februari 2008

Stage zuid-Duitsland

Landen bezocht: