Fair trade! - Reisverslag uit Turiani, Tanzania van Veronique Eilander - WaarBenJij.nu Fair trade! - Reisverslag uit Turiani, Tanzania van Veronique Eilander - WaarBenJij.nu

Fair trade!

Door: Veronique

Blijf op de hoogte en volg Veronique

17 November 2009 | Tanzania, Turiani

Hoi lieverds!

Na een aantal verzoeken en wat berichten dat het te lang duurde dat ik iets van me liet horen, weer een update uit het verre Tanzania ;-) Communicatie gaat de laatste tijd helaas wat moeilijk op alle fronten, geen idee waaraan het ligt, maar don’t worry, alles gaat hier prima.
Ben de laatste tijd erg druk geweest, dus zal ik jullie even in chronologische volgorde inlichten..

Door de tripjes die we in onze vrije tijd maken zitten we dus vaak in de bus, waar ik gewoon niet over uitgepraat raak! Dus bij deze nog een korte sfeerimpressie..
Onderweg wordt door inzittenden van de bus de voedselvoorraad voor de gehele week ingeslagen. Dit komt erop neer dat Tanzanianen over mij heen hangend uit het raam schreeuwen welke groenten ze prefereren. Vervolgens worden deze bestellingen door de rennende verkopers, door de busraampjes gedrukt. Geregeld komen er dan aan mijn zicht grote tassen gevuld met tomaten, bonen, aubergines, cashewnoten, eieren en een grote variëteit aan drankjes langs.. Omdat de bus vaak te snel weer begint te rijden om deze handel op gepaste manier af te sluiten, is het geen uitzondering als het geld roekeloos uit het raam gesmeten wordt. Wij doen natuurlijk gewoon weer mee aan deze fair trade, onze lunch wordt op een reisdag ook op deze manier ingeslagen.
Dat ik hierbij enigszins in het nauw gedreven wordt, neem ik uiteraard voorlief, haha! Zoals men in Nederland netjes ‘sorry’ zegt als men tegen iemand aanduwt/botst, kennen ze hier absoluut niet. Iedereen accepteert dat gebeuk ongestoord, zelfs als er een derde persoon zich er op een tweepersoonbankje bijdrukt. Dan is het gewoon wat opschuiven, (heel wat, als er sprake is van een big mama aan mijn zijde ;-))

Regelmatig krijgen we trouwens huwelijksaanzoeken, daar wikkelen ze hier zeker geen doekjes om. Broers van collega’s van mijn afdeling zijn al eerder aangeboden. Bij onze laatste reis was het een Masai-man, die zei het wel een goed plan te vinden als ik als Mzungu in een masai stam zou leven.. Jaja, hmm..wat zou ik hier nou eens tactisch op zeggen met mijn Swahili capaciteiten.. Mijn toevallige ring om mijn ringvinger komt hier uiterst goed van pas als ‘trouwring’ uit Uholanzi. Vaak werkt dit, maar deze Masai man vond het ook prima als ik zowel in Tanzania als in Holland een man zou hebben.. Ik heb maar snel gedaan alsof ik in slaap viel onder de rit!

Intussen hebben we in een weekend het Mikumi National Park bezocht. We hadden bij een organisatie een safari jeep met guide geboekt die ons in de ochtend om 06:00 uur op zou komen halen.. Tot onze teleurstelling bleek er rond 06:00 een jeep te verschijnen waarvan het dak niet open kon! Dit zou betekenen dat we de hele dag in een dichte auto zouden moeten doorbrengen, zonder de dieren goed te kunnen observeren. Wij vroegen natuurlijk gelijk of een open dak niet mogelijk was, maar na een kwartier doorgevraagd te hebben, bleven ze maar herhalen dat ze die niet hadden en in de wijde omtrek ook niet te krijgen was.. Aangezien wij assertieve Hollanders alle opties voor een betere safari trip wilden langsgaan, hebben we besloten nog even naar een andere organisatie te zoeken om te kijken of deze zojuist verkregen info werkelijk juist was..
Dit bleek zeker niet zo te zijn, een kwartier lopen verder vonden we een hotel/restaurant van een Zwitser die ook safari tripjes organiseerde. Hier kwam mijn Duitse vocabulair goed van pas, binnen de kortste keren hadden we een nieuwe guide, zijn allerbeste geniale safari-jeep, die niet alleen een open dak had, we zaten volledig in de openlucht! (Check de foto’s)
De safari dag was een absoluut succes, we hebben olifanten, zebra’s, giraffe, nijlpaarden, krokodillen en zelfs timon & pumba’s geobserveerd!

Voor de overzichtelijkheid gaat mijn volgende bericht over mijn stage on the maternity ward. :)

  • 17 November 2009 - 16:10

    Hanneke:

    Haha..is je 'trouwring' de gangring? Die masai moest eens weten dat je 'getrouwd' bent met vijf meiden;)

  • 17 November 2009 - 19:20

    Gerrit:

    Hoi Vero, kan er wel van genieten wat je daar meemaakt, wel teleurstellend voor masai man.Maar aan vijf meiden moet je zeker trouw blijven.Geniet ervan en blijven schrijven.

  • 22 November 2009 - 15:53

    E-line:

    Veroooo wat gaaf dat zulke mooie dieren hebt gezien!!

  • 23 November 2009 - 13:48

    Ingrid Tijssen:

    Hallo Veronique,
    Wat fijn dat het daar goed met je gaat.
    Tip: mocht je trouwplannen krijgen
    willen we als familie
    dat uiteraard graag met je meevieren ;-)
    Super dat je bovenstaande dieren in het echt hebt gezien.
    groetjes uit het koude natte Aalten,John en Ingrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Turiani

Tanzania, Turiani Hospital :)

Recente Reisverslagen:

22 Januari 2010

Final update!

19 December 2009

Wadudu (beestjes)

19 December 2009

Alledaagse dag!

17 November 2009

Kreupel!

17 November 2009

Masai
Veronique

Stage in Regensburg!!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 46486

Voorgaande reizen:

03 September 2009 - 11 Februari 2010

Tanzania, Turiani Hospital :)

07 September 2007 - 01 Februari 2008

Stage zuid-Duitsland

Landen bezocht: